Dozór wizyjny sieci drogowej
Kamery wizyjne pozwalają w najszybszy i najprostszy sposób zweryfikować warunki ruchowo-pogodowe występujące na sieci drogowej. Sposób przekazu obrazu wizyjnego uzależniony jest od dostępnego medium komunikacyjnego oraz przeznaczenia systemu.
Rozbudowana infrastruktura światłowodowa umożliwia przekaz obrazu w czasie rzeczywistym, co jest wykorzystywane w zaawansowanych systemach zarządzania ruchem. Brak dostępności infrastruktury światłowodowej sprowadza w praktyce przekaz wizyjny do transmisji statycznych obrazów w formacie jpg przy wykorzystaniu dedykowanych sieci radiowych lub sieci telefonii komórkowej GSM.
Z punktu widzenia przeznaczenia, punkty dozoru wizyjnego wyposażane są w:
Punkty dozoru wizyjnego instalowane na sieci drogowej wyposażane są w czułe kamery o wysokiej rozdzielczości, pracujące na zasadzie dzień - noc, instalowane w obszarach oddziaływania oświetlenia drogowego. Stosowane są także kamery wyposażane w promienniki podczerwieni, co poprawia rozróżnialność obiektów infrastruktury drogowej w obszarach o niedostatecznym oświetleniu.
Rozbudowana infrastruktura światłowodowa umożliwia przekaz obrazu w czasie rzeczywistym, co jest wykorzystywane w zaawansowanych systemach zarządzania ruchem. Brak dostępności infrastruktury światłowodowej sprowadza w praktyce przekaz wizyjny do transmisji statycznych obrazów w formacie jpg przy wykorzystaniu dedykowanych sieci radiowych lub sieci telefonii komórkowej GSM.
Z punktu widzenia przeznaczenia, punkty dozoru wizyjnego wyposażane są w:
- kamery wizyjne przeznaczone do obserwacji stanu nawierzchni, lokalizowane najczęściej w miejscach szczególnie narażonych na występowanie zjawiska gołoledzi oraz innych anomalii pogodowych
- kamery wizyjne przeznaczone do obserwacji ruchu drogowego, lokalizowane najczęściej w sąsiedztwie skrzyżowań i węzłów drogowych
- kamery wizyjne przeznaczone do monitorowania obiektów infrastruktury drogowej, jak punkty poboru opłat czy miejsca obsługi podróżnych
Punkty dozoru wizyjnego instalowane na sieci drogowej wyposażane są w czułe kamery o wysokiej rozdzielczości, pracujące na zasadzie dzień - noc, instalowane w obszarach oddziaływania oświetlenia drogowego. Stosowane są także kamery wyposażane w promienniki podczerwieni, co poprawia rozróżnialność obiektów infrastruktury drogowej w obszarach o niedostatecznym oświetleniu.